Drodzy Uczniowie z klas:
1B, 1C, 1F, 1G, 1SM
2A, 2B, 2D, 2F, 2G, 2H
3B, 3D, 3F, 3H, 3K
wykonajcie dwa dowolne doświadczenia, udokumentujcie je krok po kroku ( zróbcie zdjęcia, zapiszcie obserwacje i wnioski) oraz wyślijcie na e-maila: kolo.wulkan@gmail.com
Możecie także nakręcić filmik.
Pozytywna ocena gwarantowana :)
Przykładowe eksperymenty:
1B, 1C, 1F, 1G, 1SM
2A, 2B, 2D, 2F, 2G, 2H
3B, 3D, 3F, 3H, 3K
wykonajcie dwa dowolne doświadczenia, udokumentujcie je krok po kroku ( zróbcie zdjęcia, zapiszcie obserwacje i wnioski) oraz wyślijcie na e-maila: kolo.wulkan@gmail.com
Możecie także nakręcić filmik.
Pozytywna ocena gwarantowana :)
Przykładowe eksperymenty:
Doświadczenie
1.
Tytuł: Badanie składu powietrza
Do wykonania doświadczenia potrzebujemy: miskę, wysoką szklankę, świeczkę( wkład do
lampionów), wodę.Wykonanie:
Do miski wlewamy wodę. Następnie za pomocą markera dzielimy wysokość szklanki na 5 równych części – rysując kreski. Na powierzchni wody umieszczamy palącą się świeczkę i przykrywamy ją szklanką.
Doświadczenie 2.
Wykonanie:
Na talerz wlej trochę octu. Serwetkę złóż „ we czworo”, połóż na talerzu, a monety ułóż na nasączonej serwetce. Odczekaj kilka godzin.
Tytuł: Patynowanie monet
Potrzebne materiały i odczynniki: talerz, serwetka papierowa, ocet 10%, kilka monet
miedzianych (np. 1,2,5 groszy).Wykonanie:
Na talerz wlej trochę octu. Serwetkę złóż „ we czworo”, połóż na talerzu, a monety ułóż na nasączonej serwetce. Odczekaj kilka godzin.
Doświadczenie 3.
Tytuł: Co to są i do czego służą wskaźniki( indykatory)?
Tytuł: Co to są i do czego służą wskaźniki( indykatory)?
Potrzebne odczynniki i sprzęt: mocny napar herbaty, wywar z czerwonej kapusty, sok z buraków oraz substancje: ocet lub kwasek cytrynowy, roztwór soli kuchennej, roztwór sodki, woda,
szklanki lub słoiki.
Wykonanie: do szklanek wlewamy kolejno substancje, a następnie dodajemy barwniki naturalne. Obserwuj zmianę zabarwienia roztworów.
Wykonanie: do szklanek wlewamy kolejno substancje, a następnie dodajemy barwniki naturalne. Obserwuj zmianę zabarwienia roztworów.
Doświadczenie 4.
Tytuł: W jaki sposób otrzymujemy dwutlenek węgla?
Do butelki wlewamy ocet,
a do balonika wsypujemy kilka łyżeczek sody oczyszczonej. Balonik nakładamy na
szyjkę butelki i wsypujemy zawartość do jej wnętrza. Po chwili balonik wypełni
się gazem.
CO2
możemy otrzymać w inny sposób: do butelki wkładamy drożdże piekarnicze,
wlewamy do połowy objętości butelki ciepłą wodę i dodajemy 3 łyżeczki cukru. Na
butelkę nakładamy balonik. Po 20 minutach balon wypełni się gazem.
Jak sprawdzić, że jest to na pewno dwutlenek węgla?
Poszukaj instrukcji doświadczeń w Internecie i wykonaj je samodzielnie:
Jak sprawdzić, że jest to na pewno dwutlenek węgla?
- Chemiczne jojo – sodka, olej, ocet i barwnik
- Gęstość cieczy - wejdź do galerii szkoły partnerskiej kliknij tutaj
- Pieprz, woda, detergent – wyjaśnij dlaczego tak się dzieje; co to jest detergent?
- Mleko + ocet – zjawisko fizyczne czy reakcja chemiczna
- Dyfuzja atramentu w wodzie
- Gumowe jajko
- Wulkan z octu i sody
- Ciecz nienewtonowska
Wykonując doświadczenia zawsze pamiętaj o zachowaniu ostrożności!